Velocitas krijgt nieuwe kunstgrasvelden. Het werk is begonnen. Gaat het de Antea Groep lukken vóór de veldcompetitie klaar te zijn? Hoe vorderen de werkzaamheden? Waar lopen aannemer Gerrit en zijn werkmannen onderweg nog tegenaan? Samen met de werkgroep kunstgrasvelden houdt de Velopress jullie op de hoogte. Met vooral veel foto’s.
Dit is kunstgras update #6. Het complete dossier bestaat uit update #1,#2, #3, #4 en #5.
Vandaag komt de lava
Al van veraf kan ik zien dat er vandaag, 22 maart 2019, iets bijzonders gebeurt bij Velocitas. De parkeerplaatsen langs het veld van Alecto zijn met lint afgezet. Er staat een verkeersregelaar in opvallende geel-oranje kleding. Hij blijkt Jan te heten. Jan zorgt er inderdaad voor, dat het verkeer geregeld wordt. Want vandaag worden 16 vrachtwagens vol zwart gravel naar Velocitas gebracht. Of, zoals werkman Ron het later zegt: “Vandaag komt de lava.”
Aannemer Gerrit was er volgens Jan alleen vanochtend, dus ik besluit de werkmannen aan te spreken. Maar de eerste die ik spreek, blijkt niet aan onze velden te werken, maar aan die van Alecto. Daar wil ik meer van weten. Het komt, zo krijg ik te horen, door de hal die ’s winters bij Alecto staat. Die moet je vastzetten. Met pinnen. Volgens de werkman doet men dat “niet zo handig”, en dwars door het kunstgras heen. Nu de hal weg is, moet het veld gerepareerd worden. “En volgend jaar wellicht weer”, verzucht hij.
(Ik denk even terug aan toen de Groninger studentenkorfbalvereniging De Parabool op het universitaire sportterrein op kunstgras mocht spelen en we pinnen door het kunstgras sloegen om de grasveldlijnen vast te leggen. Dat bleek men toen ook al niet zo’n goed idee te vinden.)
Ron en Gijs
Terug naar Velocitas. Sinds ik hier twee weken terug was, is er veel veranderd. Toen was men nog bezig de oude zandlaag te verwijderen en op de parkeerplaats op te slaan. Nu wordt er gravel/lava naar het veld toe gebracht. Er komt net weer een vrachtwagen met lava aangereden.
Ik maak een paar foto’s vanaf het terras voor de kantine, en spreek een werkman aan. Hij heet Ron, en werkt er al vanaf het begin. Ron vertelt me, dat ze het oude veld hebben afgegraven (zie kunstgrasupdate #5) en het zand naar de parkeerplaats brachten. Later is datzelfde zand weer “uit depot gehaald” en hergebruikt. De lampen zijn vervangen, de betegeling rond het hoofdveld en het kunstgrasterrein wordt aangebracht, en vandaag wordt dus lava gebracht en uitgereden. Bij Velocitas is de vloer dus echt lava!
Ron moet de geloste lading lava gaan helpen uitrijden, dus ik loop nog wat rond en maak wat foto’s. Een andere werkman staat het zand op het hoofdveld aan te harken, en ik spreek hem aan. Hij heet Gijs. Hij legt me uit dat er ook lichtmasten bij het hoofdveld komen te staan. En waar. De masten worden in de betonplaten die om het hoofdveld liggen geboord. Ik had uitsparingen in die platen gezien, maar die zijn dus niet voor de lichtmasten. “Nee”, zegt Gijs, “daar komen roosters in, om je schoenen te vegen.” Weer wat geleerd. “En daar”, voegt Gijs er aan toe, “waar die graafmachine staat, komt het scorebord. De kabels liggen al onder het veld.”
Ik heb weer genoeg gezien. Het werk is in volle gang, en ligt goed op schema. Ook ben ik het met Gijs eens: “We hebben lekker weer, dus wat wil je nog meer?”
Luchtfoto’s
Wat we nog meer willen? Nou, wat dacht je van luchtfoto’s van de Velocitasvelden? Met dank aan Paul Onderwater, die ze op Facebook zette. Hij gaf ons toestemming de foto’s ook in deze update mee te nemen. Zoals je ziet zijn de foto’s van vóór de lava.
Tot de volgende update! (Met waarschijnlijk nog meer foto’s van Paul Onderwater.)